FAQ

 

Huurders

Een aansprakelijkheidsverzekering zal de schade die jij of je medeverzekerden per ongeluk aan een ander hebben toegebracht vergoeden. Hierbij gaat het om zowel materiële schade als lichamelijk letsel. 

De verhuurder voor wie wij woningen verhuren, stellen als eis dat de huurder verplicht is zo'n verzekering af te sluiten. Dit is namelijk voor de eigenaar van de woning erg belangrijk. Stel dat jij door jouw schuld schade toebrengt aan de woning en je bent niet verzekerd, dan moet de verhuurder deze op jouw verhalen. Soms kan de schade erg hoog zijn (denk bijvoorbeeld aan brand doordat je bent vergeten dat een pan op het vuur staat). Daarom hebben wij deze verzekering onder gebracht in het BM Vastgoed pakket. Wij sluiten deze verzekering voor je af zodat wij er ook zeker van zijn dat de premie betaald is en je ook daadwerkelijk verzekerd bent. 

In het BM Vastgoedpakket heb je nog een aantal voodelen, wat ervoor zorgt dat je zorgeloos bij ons ons huurt. In het BM Vastgoed pakket zit inbegrepen:

Sleutelverzekering: 
Bij de meeste woningen maken wij gebruik van een sleutelplan. Dit houdt in dat alle sloten zijn beveiligd en niet zomaar nagemaakt kunnen worden. Een nadeel hiervan is, dat wanneer jij als huurder een sleutel verliest, wij het slot van de voordeur (en eventueel kamerdeur) moeten vervangen. De sloten en sleutels zijn erg kostbaar. Met het BM Vastgoedpakket ben je voor deze kosten verzekerd en zullen wij deze kosten op ons nemen. Echter, als je vaker dan 1x per jaar een sleutel verliest, dan zullen er wel kosten in rekening gebracht worden.    

Vraagbaak tijdens huurperiode: 
Bij het huren van een woning heb je te maken met een hoop (wettelijke) regels. Deze kunnen soms erg verwarrend en onduidelijk zijn. Tijdens jouw huurperiode kan je kosteloos gebruik maken van onze kennis en expertise. 

Conflict bemiddeling met medebewoners tijdens huurperiode: 
Wanneer je een woonruimte huurt waarbij je ruimtes moet delen met andere bewoners, kan het voorkomen dat er onenigheid ontsaat met jouw mede bewoners. Denk bijv. aan het opruimen en schoonhouden van de algemene ruimten. Of dat jouw mede bewoner zijn muziek tot laat aan heeft staan. In deze situaties kan je ons inschakelen en zetten wij ons in om de problemen te bespreken en op te lossen, 

Overnameservice: 
Wanneer jij vertrekt uit jouw woning en de huur hebt opgezegd heb je wellicht spullen ter overname. Wij zullen samen met jouw kijken wat een redelijk bedrag is voor jouw spullen die jij ter overname aanbied. Wij zullen ons dan inspannen dat de nieuwe huurder deze spullen van jouw overnemen tegen het gewenste bedrag.

Derdenservice: 
BM Vastgoed heeft een groot netwerk van schoonmakers, verhuizers, opslagruimte etc. Met het BM Vastgoed pakket kan jij van deze diensten gebruik maken tegen een scherp tarief. Daarnaast helpen wij jou hierin te bemiddelen. 

Klussenservice: 
BM Vastgoed heeft uitgebreid netwerk van klussers. Indien jij klusjes in jouw huis wil laten uitvoeren betaald je met het BM Vastgoed pakket een scherp tarief en in de meeste gevallen ook geen voorrij kosten.

Aanmelden gas, water en lichtbedrijven: 
Indien je bij ons een woning huurt waarbij jij zelf een contract het gas, water en elektra moet afsluiten, dan verzorgen wij dit kosteloos voor je. 

Het aanvragen van huurtoeslag: 
Kom jij in aanmerking voor huurtoeslag? Dan helpen wij jouw kosteloos met het aanvragen hiervan.

We krijgen regelmatig de vraag of een garantsteller verplicht is. Het antwoord is simpel: ja, zonder garantsteller kun je niet voor ons wonen. We proberen hieronder het e.e.a. uit te leggen

Wat is een garantsteller?
Een garantsteller is iemand die letterlijk voor jou garant staat. Als je de huur niet meer kunt betalen, door onvoorziene omstandigheden of er ontstaat schade aan je woning of appartement en je kunt dat niet bekostigen dan komt de garantsteller in beeld. Gelukkig komt dit maar zelden voor. 

Waarom een garantsteller?
Hoewel je vroeger vaak tientallen jaren bij hetzelfde bedrijf bleef werken komt dat vandaag de dag steeds minder vaak voor. We maken met regelmaat mee dat mensen onverwacht werkloos worden en niet meer aan hun betalingen kunnen voldoen. De garant kan in dit geval bijspringen en er zo voor zorgen dat de huur e.d. toch betaald wordt.

Ook zien we dat sommige mensen het moeilijk vinden in te schatten hoeveel kosten ze nu per maand echt kwijt zijn. Vooral bij mensen die voor het eerst op zich zelf gaan wonen is dit erg lastig. Er wordt nog wel eens vergeten om onvoorziene kosten mee te tellen (de wasmachine begeeft het, de auto gaat kapot, de verzekeringskosten etc).

Wie mag mijn garantsteller zijn?
In principe iedereen, maar iemand die dichter bij jezelf staat is handiger natuurlijk. Je mag alleen niet garant voor jezelf staan.

Mag ik een anonieme garantsteller hebben?
We hebben echt gegevens nodig van je garantsteller. Anoniem kan dus niet. Naast een identiteitsbewijs willen we ook van de garantsteller weten of deze persoon zou kunnen voldoen aan de betalingen. De gegevens van de garantsteller mogen ingevuld worden op de intentieverklaring die je van ons ontvangt wanneer je bij ons woonruimte gaat huren.

Het onderhoud van jouw huurwoning of kamer is verdeeld tussen jou en de verhuurder. De verhuurder zorgt voor het groot onderhoud en jij zorgt voor het klein en dagelijks onderhoud van de gehuurde woonruimte.

Over het algemeen geldt:

* Kleine reparaties zijn voor rekening van de huurder, grote reparaties en groot onderhoud zijn voor rekening van de verhuurder.
* Kleine reparaties moet de huurder gemakkelijk zelf kunnen uitvoeren. En ze mogen weinig kosten met zich mee brengen. Zo niet, dan is de reparatie alsnog voor rekening van de verhuurder.
* Inbouwapparatuur van keukens wordt doorgaans aangemerkt als onroerende aanhorigheid van de woning. Die inbouwapparatuur wordt dan met de woning verhuurd door de verhuurder. Reparatie van een kapotte inbouwkoelkast is dan voor rekening van de verhuurder.
* De huurder moet de verhuurder toegang tot de huurwoning geven, zodat de verhuurder het onderhoud of de reparatie kan uitvoeren.
* Jij zorgt voor reparaties van schade die je zelf hebt veroorzaakt. Als de verhuurder ook de kleine en dagelijkse reparaties verricht, mag de verhuurder de kosten hiervan aan je doorberekenen als servicekosten.

De tabel 'Onderhoud huurwoning' geeft aan wie verantwoordelijk is voor welk soort onderhoud.